tisdag 1 augusti 2017

Det är torrt, ack så torrt

Det är det verkligen. Snustorrt. Och sedan bevattningsförbudet trädde i kraft ser de flesta trädgårdar riktigt trista ut. Med något enstaka undantag och då förstår man ju...
Närmaste grannen, som brukar ha välskött och fint, meddelade att nä nu hade de gett upp. Det var ingen mening i år. 

Det är ytterst oklart om det stackars löjtnantshjärtat kommer åter fler...

Dags för dagöga och solhatt att blomma. Men de hänger och slokar och bara enstaka blommor slår ut, till synes inte alls välmående. Höstögat likaså.

De där hallonplantorna som tog sig så fint i början av sommaren. De har faktiskt gett förvånandsvärt mycket bär (välplockade varje morgon ;), men börjar nu se riktigt trista ut.

Smultronen kämpar på tappert. Får sig en liten skvätt vatten då och då...

Och gräsmattorna... Alltså...
Vi har inte klippt gräset på minst en månad tror jag. Det finns inte ett grönt strå kvar. Det gröna partiet är blad som tydligen tål torka bättre.

Och träden då? De slokar. Rönnarna ger massor av bär, men har redan gula blad. Björkarna likaså. Och lönnen ser verkligen verkligen ut att behöva en rejäl rotblöta.

Kärleksörten gulnar innan den ens gått i blom och de här ledsna perennerna som jag faktiskt inte vet namnet på, de slokar de med.
Det är helt enkelt riktigt eländigt ställt med växtligheten runt omkring oss nu. Det enda positiva torde då vara att även kirskålen mår dåligt.
Zucchinin vattnar jag varje kväll... och några tomater och gurkan. Det är mestadeles vatten som jag tagit rätt på inifrån. Från fulhinken som vi numera har på diskbänken.
Förhoppningsvis väldigt temporärt.

6 kommentarer:

  1. Oj så tråkigt för er. Vi har det om möjligt värre här i södra Frankrike där det inte regnat sedan i mars!! Och vi har franska stekheta canicule, värmeböljor med temperaturer i veckor på runt 35 grader och 30 på nätterna. På Korsika över 42!! Det går helt enkelt inte att vara ute alls dagtid och knappt på kvällarna heller då dét kan vara runt 34 grader. Däremot har vi inte bevattnimgsförbud vilket förvånar mig men kanske har vi god vattenförsörjning via de omgivande bergen. Här har man bevattningsslangar med små nipplar som slingrar sig som svarta ormar i både privata och offentliga planteringar och allt blommar och är grönt. Utom gräsmattor som mer och mer ersätts av konstgjorda. Vi har en sån, det hade kostat oss 10.000 kr per år att vattna den grön. I år har vi extrem hetta och torka och vår vattenräkning lär bli enorm. Och så brinner det överallt runtomkring oss, det är alldeles förskräckligt i år faktiskt. Men er trädgård tar sig säkert efter höstregnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att det brinner har inte ens jag missat. Obehagligt!
      Vår trädgård är jag inte direkt orolig för, men det är lite trist när allt slokar. Inget att göra något åt förstås, men det skulle verkligen behövas ordentligt med regn.
      Bortsett från torkan och de låga vattennivåerna är det här en för mig helt underbar sommar. Vi har varit ute i stort sett precis hela dagarna. Nattemperaturen har gått ner till runt tolv grader, men dagtid har det varit runt tjugo. Fantastiskt!
      Jag känner mig verkligen skeptisk till konstgräs, men är alternativet en gräsmatta som ser ut som vår gör nu kan jag ändå förstå varför man gör valet...

      Radera
  2. Oj! Har ni vattningsförbud? Det har tack och lov inte vi för nu är det ett måste att låta vattenspridaren gå lite om kvällarna. Det börjar bli gräsligt torrt även här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl bevattningsförbud på många ställen runt om i landet -vi klarade oss ändå ganska länge. Vi får ju vattna med vattenkanna, men uppmanas samtidigt att vara sparsamma, inte använda rinnande vatten inne, inte bada utan bara duscha snabbduschar osv, så att stå ute och vattna känns inte alls rätt. Och med tanke på hur låg vattennivån är och framförallt hur snabbt den sjunkit är det nog bra om alla gör vad de kan...

      Radera
  3. Oj. Det behövs verkligen regn på många platser.

    Men konstgräs, innebär inte det en massa plast?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, jag har aldrig funderat på vad konstgräs består av. Nu var jag tvungen att googla och du har förstås rätt -ja, det säger ju sig självt förstås.

      Radera