onsdag 13 september 2017

Jag ska rösta i kyrkovalet!

Jo, så är det faktiskt.
Jag kan inte påstå att jag är särskilt troende, än om vi var en del i kyrkan som barn. Jag gifte mig där och mina barn är döpta där. Och det händer att jag sjunger "Jag tänder ett ljus" som godnattvisa, för att den är fin. Eller Tryggare kan, för att vi sjöng den varje kväll när jag själv var liten. Och jag kan visst tycka att det är något speciellt med att gå in i gamla kyrkor. Lukten, ljudet, atmosfären.

Men nä, jag har aldrig röstat i kyrkovalet tidigare. Jag har kanske helt enkelt känt att det där med gudstjänst och att åberopa högre makter inte riktigt är något för mig.
Men så tänker jag steget längre, för kyrkan är ju så mycket mer. En mötesplats för många många människor. Fikan och samtal. Lokaler att låna. Personal utbildad att möta människor i sorg. Öppenhet och värme. Körer. Soppluncher. Mötesplats för nyanlända. En stor barn -och ungdomsverksamhet med allt från babysång och öppen förskola till rockband och pysselkvällar.
Och den finns för ALLA.

I år röstar jag av två anledningar. Dels vill jag lyfta den lokala barn- och ungdomsverksamheten och jag vet att en av kandidaterna råkar brinna för just det. Jag har också fått uppfattningen att det är en trevlig och jordnära människa.

Och så anledning nummer två. Det skrämmer mig att SD eventuellt når stor framgång i kyrkovalet -jag tycker nämligen inte att deras värderingar i många sammanhang på något sätt går hand i hand med det som för mig är kyrka och församling. På deras egen facebooksida uppmanar herr Åkesson alla att rösta i år:

"Svenska kyrkan har blivit ett propagandaorgan för Socialdemokraterna och det övriga vänsterliberala etablissemanget. De har i decennier urholkat kyrkans kristna identitet, och istället använt kyrkan som allmänpolitisk plattform. Kyrkan lägger sig i inrikespolitiska angelägenheter, gömmer illegala invandrare, flirtar med islam och manifesterar tillsammans med vänsterextremister. Det kan vi inte låta fortgå!"

 Men kanske behöver jag inte oroa mig. När Anna skickar de här bilderna från senaste numret av Svenska Kyrkan Örebros tidning blir jag både arg och lite fnissig och tänker att ja, de kanske fäller sig själva?



Absolut inget ont om Arne som person, men är det ett skämt?
SD:s företrädare i Örebro anser att den lokalt viktigaste frågan är att återinföra en psalm och att bevara korset. Det sistnämnda för att han någon gång läst någonstans att någon har sagt att det ska tas bort... Han vet inte vilka Svenska kyrkans grunduppdrag är eller vad de innebär och han har ännu inte läst på det egna partiets kyrkopolitiska program.

Nu bor jag inte i Örebro utan i lilla Hallsberg. I kyrkofullmäktige vet jag precis hur jag ska rösta.
För första gången i mitt trettiofemåriga liv.
Jag känner mig ganska säker på att valdeltagandet kommer att bli högre i år än det varit på länge. Och jag hoppas verkligen verkligen att det inte enbart är SD:are som står för den höjningen!




8 kommentarer:

  1. Det gläder mig att höra! Faktiskt är jag så rädd för att SD ska "ta över" kyrkan som Jimmy Å säger, att en röst på vilken grupp som helst är bättre än att idoga SD-anhängare får övertag.
    Man kan inte "ta över" en kyrka som är allas. Själv står jag på POSK-listan, jag är helt emot partipolitik i kyrkan. Men sen har jag inte bara en fråga jag brinner för, utan många.
    Förresten kommer jag till Hallsberg på fredag och stannar till lördag. Psalmforum på Stinsen, vi lär inte hinna ut för att se nåt dagsljus... Ska bli så roligt. Platsen är vald pga den är lätt för alla att komma till med tåg.
    Marianne Bokblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det var ju ett smart val ur resesynpunkt!

      Jag tror tyvärr att SD ligger ganska bra till eftersom de har gått ut hårt med att uppmana sina sympatisörer att rösta och utöver det tydligen lyckats nå fram till många äldre och därmed en ganska stor röstgrupp... Men med tanke på vad de har för företrädare i Örebro, som ju ändå är förhållandevis stort, känns det ytterst tveksamt om de kommer att kunna fylla sina platser...

      Ha det så trevligt i helgen!

      Radera
  2. Ja det gläder mig också. Jag har röstat förut men i år känns det oerhört viktigt. Just för att behålla en kyrka som är öppen för ALLA.
    Jag jobbar ju i kyrkan och det är en helt fantastisk social verksamhet som täcker upp massor som kommun och övriga samhälle inte klarar/räcker till.

    Jag jobbar inom diakonin och vi är ju en slags kyrkans socialarbetare, och åh vilka behov det finns. Vi gör så mycket gott, så mycket viktigt arbete. Och det arbetet gör vi för ALLA. Bebisar, barn, ungdomar, medelålders, äldre. Kristna, muslimer och andra religioner. Friska och sjuka. Pigga och trötta. Fattiga. Ensamma. ALLA.
    ALLA är välkomna!
    Så blir det inte om SD får börja styra och ställa. Hemska, hemska tanke.
    Och det riktigt sorgliga är att många av de som röstar på SD är människor som själva behöver och tar del av vårt arbete, som skulle minska drastiskt med mer SD-inflytande. Det ser man inte.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, diakonin anser jag, personligen, är viktigare än gudstjänsten. Och vi har verkligen uppskattat kyrkans barnverksamhet. Babysången med storebror var fantastisk och vi besöker gärna öppna förskolan. På sommaren har vi träffat andra föräldragruppare på kyrkans sommarcafé -billigt fika, sitta under äppelträden och leksaker för barnen. Och det årliga besöket på brandstationen, det är det också kyrkan som ordnar. Och deltar gör både olika nationaliteter och religioner. När jag tänker efter skulle de behöva bli bättre på marknadsföring.

      Radera
    2. Ja det är diakonin jag brinner för. Det sociala sammanhanget. Gemenskapen. Och verkligen just det att alla är lika välkomna oavsett ålder, kön, tro osv.

      Det är ovanligt många som gått med i Svenska kyrkan inför valet i år och ovanligt många som förtidsröstar hos oss, säger dom, och åh vad jag hoppas att det inte bara är SD som mobiliserar. :(
      Om dom får inflytande...hemska, hemska tanke.

      Radera
  3. I vår församling finns ingen SD-lista. Till stiftet finns, men de två som är invalda i stiftsfullmäktige kommer sällan. I kyrkomötet vet jag inte.
    Kommunalt har SD haft svårt att få folk som ställer upp. (Som tur är).

    För mig är diakoni viktigt, men gudstjänster är det som ska hålla ihop församlingen. Vi ska inte bara vara en filial till socialen.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag ska också rösta, vilket jag inte brukar göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet flera som säger så. Ska bli intressant att se hur stort valdeltagandet var, sedan.

      Radera