torsdag 7 september 2017

Och så lite sjukhus igen då

Tyst var det här. På bloggen alltså.
Hemma också. Faktiskt.
Lillebror verkar nämligen inte klara det här med förkylningar värst bra. Inte ens fast han inhalerar så duktigt här hemma. Det fick bli en sväng till akuten igen. Med en liten kille som var trött, otröstlig och väääldigt stånkig. Ja, det kallades visst så -den andningen. Fick jag veta.
Vi fick hjälp direkt. Det hjälpte kanske inte jättemycket, men syrenivån blev i alla fall bättre. Tyvärr inte själva andningen.
En dyr bot drog jag på mig på kuppen eftersom jag först dryga timmen efter ankomst kom på att jag inte registrerat bilen på akutens parkering. Skyller allt på det snabba omhändertagandet 😉

Så nu ligger han inlagd. Till storebrors glädje.
Sjukhus, det innebär lekrum det!
Och inte för inte heter det just lekterapi. Än om lillebror fortfarande låter förskräckligt och behöver inhallera stordosen, blir han så mycket piggare och gladare när storebror kommer och leker.

Alla gånger tidigare är det jag som har sovit med lillebror på sjukhuset. Nu är det makens tur. Jag vet hur man sover där, på extrasängen under landstingets lakan, bredvid den höga spjälsängen med järngaller. 
Å andra sidan vet jag att efter sådana här andningsproblem sover man inte värst bra hemma heller. Många gånger per natt har jag, efter förra besöket för knappt två veckor sedan, vaknat och lyssnat hur han låter.
Måtte han bli bra snart, vår lilla ettåring.
Och måtte måtte måtte det här inte bli till någon sorts vana framöver. Två dagar hann han vara frisk innan nästa förkylning och medföljande andningsbesvär kom. 

Nu ska jag krypa ner bredvid treåringen. Han som bestämt förklarade att när lillebror ligger på sjukhus får man sova hela natten i dubbelsängen ❤️

16 kommentarer:

  1. Goa Hugo och fantastiska storebror. Hör av er om ni behöver hjälp.

    SvaraRadera
  2. Önskar dig och lillebror allt det bästa. Det är tufft det där med andningen. Alla mina tre hade krupp som små så det har varit ett antal sjukhusdygn genom åren. Vet hur det känns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, just när det handlar om andning känner jag mig inte jättekaxig. Håller det i sig blir det kanske en vanesak och efterhand lär vi oss förstås att se var på skalan han befinner sig. Nu är det i allafall skönt att ha fått medicin som förhoppningsvis underlättar.
      Krupp är jag oerhört glad att vi (än så länge) har sluppit!

      Radera
  3. Oj oj oj oroligt och jobbigt för Er, skickar en kramiz deluxe till er att den lille får komma hem o busa järnet av sig ihop med storebrorsan
    /Mimmi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick komma hem idag, men ordentligt bus får allt vänta tills andningsfrekvensen är bättre :)

      Radera
  4. Huvva! Hoppas att det ordnar upp sig och att han får komma hem och känna sig pigg och kry!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är hemma och ser också fram emot att få lägga till pigg och kry. Han mår i alla fall bättre och det är förstås toppen!

      Radera
  5. Lilla hjärtat!
    Hoppas det går bra hemma nu, och att ni får vila alla fyra.

    Underbart att träffa er idag, jag blev så himla glad! Vi får ta en ordentlig träff sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen en kortis :) Vore superkul att träffa dig ordentligt!

      Radera
  6. Svar
    1. Vi är utskrivna och lillebror mår bättre. Såpass mycket bättre att han med besked orkar visa sin åsikt om inhalationsmasken ;)

      Radera
  7. Åh, då är det hopp om livet ändå. Härnere i södra Frankrike tampas jag med en 70+ storebror som behöver just en sån mask varje natt för att inte sluta andas. Han vill inte och tramsar varje kväll. Tror din lillebror skulle känna igen sig😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh fy vad läskigt! Men haha, blir det för tramsigt får du prova att sjunga imse vimse spindel eller någon annan känd barnvisa. Det är ganska effektivt här 😉

      Radera
  8. Små barn, små luftvägar. Mikrosmå rör som lätt blir tränga tänker jag.

    Tänker också att han växer och även hans luftrör 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis så är det förmodligen. När vi var inne nu sa de att var femte ettåring drabbas av någon form av förkylningsastma.

      Radera